De GOK-werking op het Sint-Jozefinstituut Wetteren wordt gegarandeerd en georganiseerd door de GOK-leerkrachten die hiervoor uren ter beschikking hebben binnen hun opdracht. Zij stippelen de visie uit en zetten de projecten op. Essentieel is echter dat de werking en de visie schoolbreed gedragen worden. Een nauwe samenwerking en frequent overleg met de schoolleiding, vakcollega’s en pedagogische raad liggen dan ook voor de hand.
Aan het begin van deze GOK-cyclus werd op basis van de noden van onze school en de bevindingen van het korps gekozen voor volgende GOK-thema’s :
Naast de thematische indeling van de GOK-werking, kunnen we deze ook indelen in twee basisluiken, enerzijds een projectmatig luik, dat toegespitst is op de graden (1 en 2/3), anderzijds een overkoepelend ondersteuningsinitiatief over de graden heen.
Omdat GOK er moet zijn voor alle leerlingen (en niet alleen voor diegene die voldoen aan de GOK-indicatoren), werkten we een aantal projecten uit waar al onze leerlingen baat bij hebben :
Diversiteit |
|
Preventie en remediëring |
|
Ook de verderzetting van een aantal projecten uit vorige cycli wordt gewaarborgd, zoals de talentennamiddag in het 1e jaar en het oudercafé.
De GOK-ondersteuning is ontstaan vanuit het besef dat een gedifferentieerde aanpak door de vakleerkracht niet steeds voldoende efficiënt kan inspelen op de grote ondersteuningsbehoefte van specifieke leerlingen. Het gaat bijvoorbeeld om leerlingen die door een gebrekkige kennis van het Nederlands problemen ondervinden bij het verwerken van talige leerstof of leerlingen die door hun achtergrond of voorgaand schooltraject een basis missen voor een bepaald vak of leerstofonderdeel. Deze leerlingen verdienen extra individuele aandacht. Zowel de GOK-indicatoren als de vakcollega’s binnen de klassenraad reiken hierover de nodige informatie aan.
De GOK-ondersteuning kan verschillende vormen aannemen.
Ondersteuning binnen de klas |
|
Ondersteuning buiten de klas |
|
Belangrijk hierbij is dat overlegd wordt over de behoefte van elke individuele leerling, en dat de leerling ook betrokken wordt bij de organisatie ervan. Het vergt immers ook van hem of haar een extra engagement.
Doorheen beide luiken worden de krachtlijnen van onze GOK-werking duidelijk:
GOK wil aan zoveel mogelijk leerlingen maximale kansen geven binnen onze schoolomgeving. De leerling is de sleutelfiguur van onze GOK-werking. De GOK-werking wil aan onze leerlingen de nodige tools, strategieën en hulp aanbieden om ten volle te kunnen groeien, te kunnen leren en zich te kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd wil GOK aan de leerling ook een bepaalde verantwoordelijkheid geven. Zo worden leerlingen van het 2e jaar ingeschakeld bij de infosessie over de examenperiode in het 1e jaar en is het engagement van de leerlingen essentieel om de GOK-ondersteuning (luik B) te doen slagen.
GOK wil ook een verbindende functie hebben tussen alle andere partijen die bij de school betrokken zijn: